Ο Προαστ(ε)ιακός Σιδηρόδρομος και ο Μανώλης Λιδάκης


 Ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Αθήνας ξεκίνησε να κατασκευάζεται στα τέλη της δεκαετίας του 1990, με σκοπό να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μετακίνησης ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Ο πρώτος άξονας του Προαστιακού, που συνδέει το κέντρο της Αθήνας με το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, εγκαινιάστηκε στις 30 Ιουλίου 2004, λίγο πριν την έναρξη των Αγώνων. Όπως τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην Ελλάδα έτσι και αυτό σχεδιάστηκε και ξεκίνησε να κατασκευάζεται κατά την περίοδο που ήταν στην κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ, με πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη. (Για την ιστορία τα εγκαίνια έγιναν από τον Κ.Καραμανλή που είχε αναλάβει από τον Μάρτιο του ίδιου έτους, την θέση του Πρωθυπουργού με κυβέρνηση Ν.Δ.)


Από εκείνον τον Ιο΄ύλιο μέχρι σήμερα πέρασαν είκοσι ολόκληρα ζεστά καλοκαίρια και θα πίστευε κανείς ότι το ασφαλέστερο στατιστικά μεταφορικό μέσο θα είχε αναπτυχθεί και θα κατείχε δεσπόζουσα θέση στα πλάνα του Υπουργείου Μεταφορών αλλά και θα αποτελούσε τη βάση ολοκληρωμένου επενδυτικού σχεδίου για αειφορικές και ανθεκτικές υποδομές. Βέβαια εμείς οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια έχουμε καταφέρει να επιλέγουμε πολιτικο΄υς που μας προσφέρουν βραχυπρόθεσμη ευημερία τύπου market pass και άλλων περιλάλητων επιδομάτων καταφέραμε όπως πολύ σωστά θα έχετε ήδη καταλάβει να βρισκόμαστε πανευρωπαϊκά στην πρώτη θέση σε ποσοστά θανάτων που συμβαίνουν στους ελληνικούς σιδηρόδρομους.


Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή από το πρώτο πολιτικό όραμα.

Με τον Αλέξανδρο Κουμουνδούρο και αμέσως μετά με τον Χαρίλαο Τρικούπη η Ελλάδα είχε  την τύχη να έχει κυβερνήτες με  πολιτικό όραμα για τον σιδηρόδρομο που τον θεωρούσαν μέσο για την τόνωση τόσο της εσωτερικής ανάπτυξης στην Ελλάδα όσο και της εξωτερικής. Από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα πολλά δεν έχουν αλλάξει. Ο ρυθμός ανάπτυξης και εξέλιξης της αρχικής υποδομής και του αρχικού σχεδιασμού ήταν έρπων. Στις αρχές του 1900 εγκαινιάστηκε ο σταθμός της Λιβαδειάς ταυτόχρονα με αυτόν ο αντίστοιχος της Θ΄ήβας αλλά και σχεδόν όλοι οι σταθμοί της Περιφέρειας Στερεάς.  

Προαστιακός σιδηρόδρομος Αθήνας

Τον Ιανουάριο του 2005 άρχισαν τα δοκιμαστικά δρομολόγια προς την Κόρινθο και η γραμμή παραδόθηκε στο κοινό στις 27 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους.

Δύο χρόνια αργότερα και με την ολοκλήρωση των έργων της γραμμής Αεροδρομίου–Πάτρας μέχρι το Κιάτο, ο Προαστιακός επεκτάθηκε ως εκεί, ενώ το 2009 επεκτάθηκε ως την Χαλκίδα.

Από το 2010 άρχισαν να ολοκληρώνονται τα έργα ηλεκτροκίνησης των γραμμών με εναλλασσόμενο ρεύμα 25kV, δίνοντας την ευκαιρία να χρησιμοποιηθούν οι συρμοί Siemens Desiro 460. Τα έργα ηλεκτροκίνησης ολοκληρώθηκαν στην γραμμή Οινόης–Χαλκίδας το 2013 στα τμήματα Σ.Κ.Α.–Οινόη. Η έλευση της ηλεκτροκίνησης στον Προαστιακό στις 30 Ιουλίου 2017 οδήγησε στην τροποποίηση των γραμμών του Προαστιακού ώστε να έχουν ως αφετηρία τον κεντρικό σταθμό της πρωτεύουσας.

Ο προαστικός φθάνει Bοιωτία το 2017 αλλά μας αποχαιρετά αμέσως μετά, με την δικαιολογία ότι δεν υπήρχε ανταπόκριση από το επιβατικό κοινό.

  • Δοκιμαστικά δρομολόγια  Αθήνα – Τιθορέα – Αθήνα που ξεκίνησαν τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017 (https://www.athenstransport.com/2017/02/proastiakos-thiva-livadia/) .Σύμφωνα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το δρομολόγιο στοχεύει στο να δώσει τη δυνατότητα στους κατοίκους, αλλά κυρίως στους εργαζόμενους των περιοχών που διέρχεται το τραίνο, να μεταβούν έγκαιρα τις πρωινές ώρες από την Αθήνα προς τις βιομηχανικές περιοχές της Αττικής και μέχρι την Τιθορέα. Αντίστροφα, οι κάτοικοι πόλεων του Νομού Βοιωτίας θα μπορούν τις πρωινές ώρες να μεταβούν άνετα και οικονομικά προς την Αθήνα.

Αντιδράσεις από τοπικούς φορείς

  • 23 Φεβρουαρίου 2018 Star Κεντρικής Ελλάδας 

Κάθετος παρουσιάστηκε ο Παναγιώτης Αγνιάδης (Πρόεδρος Επιμ. Βοιωτίας) ένταντι τη πληροφορίας που θέλει τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να προτίθεται να καταργήσει το τοπικό δρομολόγιο που εξυπηρετεί εκατοντάδες κατοίκους σε Φθιώτιδα και Βοιωτία. Αποδεκτή χαρακτήρισε την απόφαση μόνο άν τεθεί σε πλήρη λειτουργία ο προαστιακός σιδηρόδρομος.https://www.dailymotion.com/video/x6f73ax


  • 23 Σεπτεμβριου 2022, Star Κεντρικής Ελλάδας

Χωρίς πρωινά δρομολόγια τρένων από Λιβαδειά για Αθήνα. Έντονη διαμαρτυρία από το Δήμο Ορχομενού 



  • 20 Οκτωβρίου, 2022- Sirios fm

Επαναφορά του αιτήματος για προαστιακό στη Λιβαδειά - Συνάντηση τοπικών φορέων και εκπροσώπου της Hellenic Train, στο Επιμελητήριο Βοιωτίας

"Στη συνάντηση παραβρέθηκαν οι βουλευτές του νομού, Κουτσούμπας, Πούλου και Μουλκιώτης, η αντιπεριφερειάρχης Φανή Παπαθωμά, οι δήμαρχοι Λεβαδέων και Αλιάρτου-Θεσπιέων, αντιδήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι και εκπρόσωποι φορέων.

Είχε προσκληθεί και εκπρόσωπος της εταιρίας Hellenic Train, ο οποίος ενημέρωσε ότι όταν ολοκληρωθούν τα έργα στις σιδηροδρομικές γραμμές θα υπάρξουν περισσότερα δρομολόγια, ενώ για τη μεταφορά επιβατών από την πόλη στο Σ.Σ προέτρεψε στη μίσθωση λεωφορείου από τους τοπικούς φορείς. Στο αίτημα για τον προαστικό έβαλε “πάγο” ο βουλευτής της ΝΔ Ανδρέας Κουτσούμπας προβάλλοντας την ανυπαρξία σχετικών μελετών, ενώ στην ανάγκη εκπόνησης επιχειρηματικού πλάνου, αναφέρθηκε και ο δήμαρχος Λεβαδέων Γιάννης Ταγκαλέγκας.

Τη συγκρότηση επιτροπής, με τη συμμετοχή των φορέων που έλαβαν την πρωτοβουλία της συζήτησης, προκειμένου να επιδιώξει συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό πρότεινε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιώτα Πούλου.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Γιώργος Μουλκιώτης μίλησε για κοινή κοινοβουλευτική παρέμβαση.

Για κοινή προσπάθεια βάσει σχεδίου και δεσμεύσεων έκανε λόγο ο δήμαρχος Αλιάρτου-Θεσπιέων Γιώργος Ντασιώτης.

Στο θέμα της κατάστασης στο οδικό δίκτυο της Βοιωτίας, αναφορά έκανε η κ. Πούλου, η οποία έθεσε προς την αντιπεριφερειάρχη Φανή Παπαθωμά το ερώτημα για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των παρακαμπτήριων οδών σε Αλίαρτο και Αγία Παρασκευή.

Στην απάντηση της η κ. Παπαθωμά απέδωσε τις καθυστερήσεις στους περιβαλλοντικούς όρους των μελετών, οι οποίες όπως είπε θα ολοκληρωθούν στα τέλη του 2023".



ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ-ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ-ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ-ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΠΙΚΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ

Συγγνώμη στο Μανώλη Λιδάκη και πολλώ μάλλον στον στιχουργό Ηλία Κατσούλη που η κυβέρνηση ανέτρεψε τους στίχους του διάσημου τραγουδιού του η Χαλκίδα:

Ξέρω πως δεν έχω ελπίδα

εδώ πέρα στη Χαλκίδα

οι τρελοί μείναμε λίγοι

κι ο Σκαρίμπας έχει φύγει.

Όχι μόνο δεν έχουν μείνει λίγοι- και προς θεού δεν υιοθετώ το χαρακτηρισμό τρελοί για τους φίλους Ευβοείς- αλλά σίγουρα δεν ήταν τυχαίο ούτε τρελό το ότι  αυξ΄ήθηκαν από το 2011 μέσα σε 10 χρόνια πληθυσμιακά πάνω από 7000 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.


Η εύκολη πρόσβαση στην Αττική αλλά και στη βιομηχανική ζ΄ωνη της Βοιωτίας καθημερινά με 13 δρομολόγια:

και με  κόστος 6€ ανά μετάβαση καθημερινά νομίζω συντείνει έντονα στο να αποφασίσει κάποιος να διαμένει μόνιμα στη Χαλκίδα και να εργάζεται στην Α΄θήνα όταν το μόνο που έχει να κάνει είναι να πάρει το τρενάκι της γραμμής 3 εν προκειμένω.

Πάμε να δούμε τώρα και την εξέλιξη του πληθυσμού στη Βοιωτία και να επιθεωρήσουμε τα δρομολόγια για Αθήνα από Θήβα και Λιβαδειά με το τρένο.


Μείωση πληθυσμού για τις δύο μεγαλύτερες πόλεις Θήβα-Λιβαδειά συνολικά 6000. 

Δρομολόγια ΛΙΒΑΔΕΙΑ-ΑΘΗΝΑ


  με κόστος μετ΄άβασης με επιστροφή 20€ και με μόνο 5 δρομολόγια καθημερινά που μάλιστα το πρώτο πρωινό δεν φθάνει στην πρωτεύουσα πριν τις 9:00πμ!! και

Δρομολόγια ΘΗΒΑ-ΑΘΗΝΑ

με τα ίδια  5 δρομολόγια καθημερινά  και με κόστος εισιτηρίου 18,00€ με ΄επιστροφή.


Προς θεού δεν είμαι τόσο αφελής ΄ώστε να  συνδέω αποκλειστικά και μόνο τις δύο περιπτώσεις δηλαδή τρένο και μόνιμο πληθυσμό αλλά σκεφτείτε πόσοι και πόσες από εσάς δεν θα επιλέγατε να μείνετε σε μια από τις δύο περιοχές μας την ιστορική Θήβα και την όμορφη και υδάτινη Λιβαδειά αλλά και το μαρτυρικό Δίστομο, την κοσμοπολίτικη Αράχωβα, την θαλασσινή Αντίκυρα, τον μυθικό Ορχομενό, την αγροτική Αλίαρτο, την ξακουστή Τανάγρα, όταν θα ξέρατε ότι θα μπορείτε να μεταβείτε είτε για λόγους εργασίας είτε για λόγους υγείας, παιδείας, διασκέδασης κλπ με εύκολο, γρ΄ήγορο και οικονομικό τρόπο καθημερινά στην Αθήνα και τα προάστιά της. 

Σίγουρα υπάρχει συσχέτιση μεταξύ ευημερίας, περιφερειακής ανάπτυξης και εύκολης μετακίνησης ανθρώπων και υπηρεσιών-εμπορευμάτων και πιστεύω ακρ΄άδαντα ότι αξίζει να παλέψουμε όλοι οι Βοιωτοί συλλέγοντας υπογραφές για την απαίτηση επαναλειτουργίας του προαστιακού με περισσότερα καθημερινά δρομολόγια που να εξυπηρετούν και τοπικούς σταθμούς  ώστε να διεκδικήσουμε όλοι μαζί τη σωστή λειτουργία του προς όφελος της περιοχής μας. Οι υποδομές υπάρχουν πολιτική είναι η απόφαση ενεργοποίησης της γραμμής στην περιοχή της Βοιωτίας.

Τις αποφάσεις τις παίρνουμε εμείς οι πολίτες ξεκινώντας από το να φέρουμε στο δημόσιο διάλογο το θέμα του προαστιακού. Και πριν βιαστείτε να μιλήσετε για το πρόβλημα της μετάβασης των επιβατών στο σταθμό της Λιβαδειάς από το κέντρο της πόλης αλλά και από τον Ορχομενό κάτι έχω μάθει για μια νέα τεχνολογία ηλεκτροκίνητων λεωφορείων...αλλά και taxi.


ΠΗΓΕΣ:

https://www.hellenictrain.gr/proastiakes-kai-perifereiakes-grammes-athinas

https://siriosfm.gr/epanafora-tou-aitimatos-gia-proastiako-sti-livadeia/

https://orchomenos-press.blogspot.com/2019/06/blog-post_994.html?spref=fb

https://www.hellenictrain.gr/sites/default/files/2023-12/%CE%91%CE%98%CE%97%CE%9D%CE%91-%CE%A7%CE%91%CE%9B%CE%9A%CE%99%CE%94%CE%91%20_16.12.2023.pdf

Share this post
Περί διασύνδεσης ταμειακών μηχανών με eft-pos